Monday, November 21, 2011

APABILA SI BODOH BERCAKAP

Pada satu hari, terdapat seorang yang agak bodoh datang membuat
bising di pejabat sekolah.
Si Bodoh : Kenapa anak saya tidak dapat..........????
Saya : Mungkin nama dia tercicir semasa digabung di pihak atasan.
Si Bodoh : Memang ni sekolah punya cara mentadbir salah..dari dulu pun macam
itu juga. Anak saya tiap-tiap hari datang sekolah tapi tidak dapat. Anak
orang lain yan malas pergi sekolah boleh pula dapat.
Saya : (terdiam sekejap...nak fikir apa yang harus saya bicarakan untuk
membuat dia diam)..macam ni lah, saya pun tidak dapat berbuat apa-apa
sekarangini, tapi untk tahun depan saya sudah buat permohonan dan kalau
encik mahu tengok silakan tengok di sini ( sambil menunjukkan fail saya ).
Si Bodoh : Buat apa saya tengok, saya memang tidak suka cara ni mentadbir sekolah.
Ini memang kerja si.............(menyebut nama orang terdahulu) saya tahu
memang ni kejra dia.
Saya : Kalau encik tidak puas hati encik boleh pergi ke ..............tanya dengan
Encik................supaya dia boleh beri penerangan yang lebih jelas.
Si Bodoh: Aahhh..sma saja bah itu.Mo pigi sana pun sama saja jawapan dia. Ini kerajaan
memang tidak adil, kalau mahu bagi...bagi sajalah.Durang cakap duit kerajaan.
Bagus kalau duit kerajaan, duit rakyat bah itu. Cukai yang rakyat bayar durang
ambil.
Begitulah agak2 si Bodoh tadi bercakap dengan lantangnya....dalam hati saya tertanya2 juga,
siapa sebenarnya yang bayar cukai..dia (tidak bekerja dan tidak mempunyai pendapatan
tetap) atau kami yang bekerja dengan bertungkus-lumus??? Begitulah adatnya manusia,
benda percuma kalau tidak dapat mulalah mengamuk dan bercakap ikut suka mulut.
Bijak sungguh dia berkata-kata tetapi sangat tidak bijak di mata saya yang mendengarnya.

No comments:

Post a Comment